SKINOREN I JAK DZIAŁA KWAS AZELAINOWY W LECZENIU TRĄDZIKU I KWAS AZELAINOWY W PODŁOŻU ŻELOWYM

17:08 Ola Herman 5 Komentarzy

Kwas azelainowy ze względu na swoje szerokie spektrum działania znalazł zastosowanie w leczeniu problemów skóry trądzikowej, atopowej, łuszczycowej, tej skłonnej do rumienia oraz z tendencją do zapalenia mieszków włosowych. Pojawił się na rynku kosmetycznym jako substytut kwasu migdałowego i glikolowego.

Etiopatogeneza trądziku pospolitego jest złożona i nie do końca wyjaśniona. Na jej przebieg mają wpływ czynniki egzogenne i endogenne. Główną role odgrywają zmiany hormonalne w okresie pokwitania, jak i uwarunkowania genetyczne. Prowadzi to do zwiększonego wytwarzania łoju i nadmiernego rogowacenia ujść mieszków włosowych. W ten sposób dochodzi do zaczopowania ujść gruczołów łojowych przy mieszkowych i namnażanie Propionibacterium acnes - względnie beztlenowego saprofita skóry.

Skinoren, żel z  kwasem azelainowym 15 %, 30g  (45-50złotych)

Kwas azelainowy to organiczny kwas dikarboksylowy, dzisiaj nie poruszę kwestii specyfikacji chemicznej. Nie sądzę by to było potrzebne, ponieważ myślę że nikt nie pokusiłby się o kupowanie gotowego kwasu. Tym bardziej, że preparaty z tym specyfikiem są ogólnodostępne w każdej aptece. 

Kwas azelainowy stanowi unikalny przykład preparatu do miejscowej terapii trądziku, który teoretycznie oddziałuje na wszystkie zjawiska w nim obserwowane. A  więc ma działanie przeciwzaskórnikowe, przeciwzapalne, przeciwłojotokowe, a  także dzięki hamowaniu melanogenezy, przeciwprzebarwieniowe. Pomimo tego w praktyce jego skuteczność jest najsłabsza ze wszystkich leków stosowanych w  trądziku. Kwas azelainowy charakteryzuje się jednak bardzo dobrą tolerancją i  z  tego względu jest zalecany u  osób ze skórą wrażliwą. Dotyczy to zwłaszcza tzw. trądziku osób starszych. W tych przypadkach jest on właściwie lekiem z wyboru, gdyż oddziałuje korzystnie również na przebarwienia, często obserwowane w tej grupie wiekowej.

Przy długotrwałym stosowaniu zewnętrznym  może hamować tendencję do tworzenia się blizn. Dodatkowo zmniejsza on tworzenie wolnych kwasów tłuszczowych w lipidach. Stosuje się go na miejsca zmienione chorobowo. Przed nałożeniem skóra powinna być dokładnie umyta i osuszona. Przez pierwsze dwa tygodnie leczenia może wystąpić  niewielkie podrażnienie jak np. rumień lub pieczenie.

Przede wszystkim stosowanie kwasu azelainowego zaleca się przy zapalnym i niezapalnym trądziku pospolitym oraz różowatym, łuszczycy, jak również zapaleniu mieszków włosowych. Rekomendowany jest dla cer naczyniowych, wrażliwych i tych skłonnych do rumienia. Znajdzie swoje zastosowanie przy melasmie, ostudzie i inne plamach barwnikowych oraz przebarwieniach pozapalnych.
Ja stosowałam go na szyję i plecy, Miałam problem z nasileniem zmian w tych rejonach, jak również zauważyłam zapalenie mieszków włosowych. Jak na ten moment jestem bardzo zadowolona z rezultatów jakie osiągnęłam dzięki stosowaniu Skinorenu. Dzięki jego właściwościom ustabilizowałam wydzielanie sebum przez gruczoły łojowe, stąd bardziej matowa i gładka skóra o wyrównanym kolorycie i strukturze. Muszę wspomnieć, że stan skóry ulega znacznej poprawie, następuje zmniejszenie porów, redukcja trądziku oraz likwidacja zaskórników, jednak widoczne efekty zauważyłam po około 8 tygodniach regularnego stosowania.

Praktycznie nie występują po nim żadne efekty uboczne, nie działa fototoksycznie (bez obaw można go stosować nawet latem), skóra się na niego nie uodparnia.
Jeśli chodzi o stosowanie. Nie ma przeciwwskazań, aby zabieg ten był stosowany przez cały rok, czyli również latem jak już wspominałam wyżej. W celu uzyskania najlepszych efektów zaleca się wykonanie serii 6-12 zabiegów przeprowadzanych w odstępach dwóch tygodni, ale dla poprawienia wyglądu skóry może być on stosowany jako kuracja jednorazowa. Warto wiedzieć, że jest przeznaczony również dla kobiet w ciąży. Ja stosowałam Skinoren tylko wieczorem, nakładałam na wskazane miejsca i kładłam się spać. Przez ten okres zobaczyłam bardzo dużą poprawę w stanie mojej skóry, i zapewne powrócę do takiej kuracji ponownie, jeżeli będzie taka potrzeba.

Pozdrawiam, Ola. ;) 

Zobacz również:

5 komentarzy:

  1. teraz mi nie potrzebny taki preparat, ale polecę kuzynowi

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię Skinoren, moja trądzikowa cera dobrze na niego reaguje, ale faktycznie potrzebuje czasu, aby zadziałać:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chyba musze się z nim zapoznać

    OdpowiedzUsuń
  4. Używałam zimą krem Acne-Derm z tym właśnie kwasem i mi akurat w ogóle nie pomógł :(

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy produkt, zwłaszcza że można używać go również latem. Będę musiała o nim pomyśleć ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy oddany komentarz.

Thank You.