SUPERFOOD, CZYLI JAK LECZYĆ SIĘ JEDZENIEM ORAZ BOWLLOVE ❤ ZDROWE I ODŻYWCZE MISKI PEŁNE SMAKU

20:50 Ola Herman 4 Komentarzy

Jedzenie to świetny wyraz celebrowania jesiennych dni. Długie wieczory skłaniają nas do tego, by wejść do swojej kuchni i upichcić coś pysznego, a najlepiej byłoby gdyby było to coś równie zdrowego. Na pomoc kulinarnym amatorom, chcącym podnieść swoje kwalifikacje - takim jak ja sama - przychodzi wydawnictwo Buchmann. Książki, które ostatnio wydano, są realizacją moich kulinarnych marzeń, a i przepisy odpowiednie do umiejętności amatorki.

Żyjemy w ciągłym biegu, pęd i stres zagłusza nasze pierwotne potrzeby jakimi są również regularne posiłki. Co za tym idzie popadamy w skrajności: tyjemy, chudniemy, non stop poddajemy nasz organizm wielkiej próbie. Walka jest nie równa, czasem tragiczna  w skutkach.  Potrzeba zmian spotyka każdego człowieka to coś naturalnego, ciągle szukamy i inspirujemy się. Te książki w magiczny sposób nie odmienią naszego życia, ale może w jakimś małym stopniu spowodują, że zaczniemy bardziej racjonalnie podchodzić do tego co jemy, jakich składników używamy i czy dobrze się po nich czujemy. Chcemy być ciągle młodzi, silni i piękni. Niestety czasu nie zatrzymamy, ale dbanie o nasze zdrowie i dobrą kondycję skóry powinno być priorytetem każdego z nas.

Odpowiednia dieta znajduje swoje odzwierciedlenie nie tylko w stanie zdrowia, ale również w kondycji naszej skóry. Jakie zatem są główne zalecenia diety dla zdrowego organizmu ze szczególnym uwzględnieniem wpływu na skórę? Oczywiście należy zacząć od podstaw prawidłowego odżywiania, wzbogacając swoją dietę w produkty szczególnie ważne w „odżywianiu” skóry. Pierwszorzędne znaczenie w diecie dla skóry ma zapewnienie dostarczenia jej witamin z grupy A, B, C i E, kwasów tłuszczowych omega 3 oraz żelaza, selenu i jodu. Wymienione witaminy (A, C i E) są cenne szczególnie ze względu na działanie antyoksydacyjne. Witaminy A oraz C można znaleźć przede wszystkim w owocach i warzywach o intensywnym zabarwieniu, jak np. morele, dynia, marchew, sałata oraz natka pietruszki, szpinak, owoce dzikiej róży czy maliny. Natomiast produkty bogate w witaminę E to między innymi: oleje roślinne (słonecznikowy, sojowy, rzepakowy) oraz migdały i orzechy laskowe. Dostateczna ilość tej witaminy wpływa także na zmniejszenie i usuwanie opuchlizny widocznej na twarzy, np. zaraz po przebudzeniu.
Autor książki Bowllove jest wielbicielem prostych, ale równie prostych do wykonania dań o niesamowitym smaku i aromacie. Zawarte w potrawach składniki zapewnią optymalną dawkę witamin dla naszego organizmu. Dania sfotografowane i opublikowane w książce  są  ukazane w sposób bardzo nowoczesny, cieszą oko i samemu chce się je jak najszybciej ugotować. David Bez jest popularnym blogerem kulinarnym i prawdziwym ambasadorem zdrowego żywienia. Jego poprzednie książki SałatLove i ŚniadanLove okazały się bestsellerami w kilkudziesięciu krajach. Wielkie zainteresowanie blogiem i entuzjastyczne recenzje książek zachęciły autora do otwarcia restauracji w Londynie – Neal’s Yard, która wpisuje się w jego filozofię naturalnego, prostego i dobrze wyglądającego jedzenia. Długoletnie doświadczenie Davida w branży graficznej przekłada się na jego dbałość o detale, zmysł do niezwykłych kompozycji i piękne zdjęcia. Aktualnie David Bez cyklicznie publikuje na łamach m.in.: Daily Mail, The Daily Telegraph, The Times; prowadzi również warsztaty kulinarne oraz multi-sensoryczne wydarzenia w swojej restauracji. Przeprowadził niezliczone eksperymenty - najpierw z potrawami zazwyczaj serwowanymi na lunch, następnie śniadaniami, tworząc setki różnorodnych kombinacji. To właśnie miłość do roślin sprawiła, że David chciał podzielić się licznymi przepisami z nami - jego czytelnikami. 
Podróż po kulinarnej książce rozpoczynamy od przeniesienia się do urokliwej dzielnicy Londynu jaką jest Covent Garden. To właśnie tam znajduje się restauracja autora. Opisuje on, jak udało mu się zrealizować swoje marzenie o posiadaniu miejsca, w którym podawałby smaczne a jednocześnie zdrowe jedzenie. Tuż po tym krótkim wstępie, jako czytelnicy zostajemy przeniesieni w świat kulinarnych wyzwań, kolorowych dań i wzmagających apetyt doznań. Najpierw więc mamy szansę dowiedzieć się w ogóle co to takiego "bowl food" oraz poznać dwie, zaproponowane przez Davida Beza, wersje, czyli bowl food na mokro oraz na sucho. Przyrządzanie misek pełnych smaku, w wersji mokrej, jak i suchej, zostało dokładnie opisane: począwszy od tego, co stanowi bazę danej potrawy, poprzez jej poszczególne składniki aż skończywszy na tym, co jest kwintesencją całości.

Kiedy już więc czytelnik zaspokoi bazową wiedzę odnośnie bowl food, może przejść do tego, co najlepsze - przepisów na poszczególne kompozycje. Najpierw zaproponowane jest mnóstwo wspaniałych misek smaków na mokro, gdzie bazę stanowi wywar bądź krem, z kolei dodatki mogą być różnorodne - nie trzeba obawiać się o to że składniki są wymyślne i pozostanie nam szukanie ich po sklepikach całego świata. A może by tak użyć jarzyn zamiast makaronu ? Może dodać więcej surowych warzyw zamiast ich przegotowanej wersji, jak w klasycznej zupie minestrone.

Następnie mamy mnóstwo propozycji na miski smaków, gdzie bazę stanowi tym razem "suchy" składnik - najczęściej jest to kasza, ryż bądź makaron, a jednak w przypadku bowl food na sucho najistotniejsze jest przygotowanie dobrego dressingu, który nadaje całemu daniu wyjątkowy smak.  Może dzięki temu zrezygnujecie z rozgotowanych zup, nadmiernie długo gotowanych warzyw bez smaku na rzecz posiłków cechujących się zróżnicowanymi teksturami i smakami. Co więcej, przy każdym przepisie znajdziemy komentarz, komu najbardziej taka miska pyszności przypadnie do gustu (mięsożercom, wegetarianom itp.), jak także dodatkowo przy niektórych przepisach autor dodaje też kilka słów z dodatkową opcją - np. dla wegan. Świadome jedzenie jest ogromnie ważne podobnie jak rozumna i świadoma interakcja z ludźmi. Miłość, uwaga troska i czas - oto najprawdziwsze superfood. 
Sophie Manolas należy do pasjonatów jedzenia - uwielbia gotować zdrowe posiłki i pokazuje, że wcale nie muszą być nudne. Swój wolny czas od pracy spędza w przydomowym ogrodzie, gdzie hoduje wiele ziół, owoców i warzyw, które później zamienia w przepyszne zdrowe dania. Kontrolowanie swojej własnej choroby, doprowadziło do tego, ze została dietetykiem.
„Niezależnie od tego, czy cierpisz z powodu jakiejś dolegliwości, którą chcesz pokonać, czy po prostu chcesz żyć pełnią życia, tryskać energią i cieszyć się zdrowiem – odżywianie to zawsze najlepszy początek.” [s. 2]
Podpowiada jak te produkty wykorzystać by wszystkie dobroczynne właściwości w nich zawarte, wpłynęły zbawiennie na nasze zdrowie. Książkę rozpoczyna więc od kilku słów wstępu, by pokrótce opisać ideę "Superfood" - czyli takich produktów, jakie śmiało powinniśmy stosować w codziennej diecie, a następnie przekazuje dużą dawkę informacji oraz dopasowanych do nich przepisów. Regularne spożywanie różnorodnych, pełnowartościowych posiłków to najlepszy sposób, by uniknąć groźnych chorób, a przy tym wyglądać i czuć się świetnie przez całe nasze życie. Manolas przekonuje, że właściwy dobór menu wcale nie oznacza ciężkiej pracy w kuchni ani nudnej diety - odpowiednie odżywianie może się okazać niezwykle smaczną przygodą. Ta książka dostarczy Ci informacji i zainspiruje Cię do przekroczenia progu kuchni i gotowania według Twoich zasad. Wszystko po to, żeby je odnaleźć. 
Książka składa się z kilku rozdziałów, w których autorka przedstawia powszechnie znane warzywa, owoce, zioła i tym podobne, pochodzące z natury, produkty. Przy każdym z nich, opisuje ona bowiem, jakie plusy niesie ze sobą jedzenie takiego, a nie innego warzywa, owocu itp. Ukazuje, dzięki czemu zapobiegamy spożywając konkretne produkty czy też jakich wartości odżywczych nam dostarczają. Po każdym takim opisie znajduje się jeden przepis dotyczący danego produktu, a każdy z nich ma być przede wszystkim zdrowy dla naszego organizmu. 

Muszę przyznać, że książka posiada mnóstwo plusów i całkowicie mnie urzekła. Po pierwsze - biorąc pod uwagę sam pomysł, myślę, że autorka stworzyła coś niezwykle ciekawego. Nawet jeżeli przedstawianie tych zdrowych produktów nie jest już innowacyjnym pomysłem i ktoś może wpadł na to wcześniej, to mimo wszystko autorka zrobiła to na swój sposób sprawiając, że z przyjemnością będę wypróbowywać każdy z podanych przez nią przepisów. A skoro o nich mowa, to chociaż niektóre z nich zawierają produkty, o jakich istnieniu nawet nie miałam do tej pory pojęcia, to jednak wszystkie wydają się być naprawdę proste w wykonaniu i nawet osoba, która nie jest mistrzem kuchni, bez wątpienia sobie z nimi poradzi. 

W tej książce dostrzegamy zarówno propozycje na dobry, pożywny i zdrowy obiad, jak także na smakowite śniadanie bądź kolację, aż na deserach kończąc! Stąd też zarówno fani wytrawnych, jak także słodkich posiłków, znajdą w tej książce coś dla siebie i co lepsze - nawet, jeżeli będzie to deser, to kto powiedział, że od czasu do czasu nie można sobie na niego pozwolić, szczególnie, że będzie on w zdrowszej wersji? Dlatego też te przepisy tak mocno do mnie przemówiły, że aż zacieram ręce by upichcić coś zdrowego i jednocześnie pysznego w mojej kuchni.

Tym, co także działa na korzyść tej książki jest to, o czym pokrótce już wspomniałam, cała oprawa graficzna. Te wszystkie rozdziały, opisy warzyw czy owoców, jak także przepisy, nie tylko dobrze się czyta, ale też cudownie się na nie patrzy. Ta książka ma tak wiele pięknych, pełnych kolorów zdjęć, że od samego spojrzenia na niektóre z nich ślinka napływa do ust, a w brzuchu zaczyna burczeć. Stąd też oprawa graficzna mnie urzekła, szczególnie, że uwielbiam patrzeć, jak ktoś potrafi w piękny sposób uchwycić przyrządzone przez siebie danie, jak także sama staram się od czasu do czasu uwieczniać stworzone samodzielnie posiłki, które możecie oglądać na moim koncie na Instagramie. ❤👌
Podsumowując, jeżeli macie ochotę sięgnąć po jakieś inspiracje kulinarne, które kręcą się wokół zdrowego odżywiania i ukazują, że tak naprawdę to, co często mamy w swojej kuchni, może zostać wykorzystane w świetny sposób jako pożywny, zdrowy obiad czy też smaczny, a jednocześnie niskokaloryczny, deser. Serdecznie zapraszam do lektury ww. książki i przeglądania mojego konta na Instagramie - tam uwiecznię wszelkie dania inspirowane przeczytanymi lekturami. Kto nie chciałby cieszyć się dobrym zdrowiem, a przy tym tryskać energią ?

Ola ❤✋

Zobacz również:

4 komentarze:

  1. Muszę się za nią rozejrzeć :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawią mi takie tematy ;)
    pozdrawiam cieplutko :))
    woman-with-class.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Takie książki, poradniki pochłaniam w krótkiej chwili ❤️ Muszę sięgnąć i po nie :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy oddany komentarz.

Thank You.